Ministarstvo pravde
Република Србија | Министарство правде
  • L
  • En
  • О нама

    Министар

    Министар
    • Министар
    • Руководство
    • Уређење
    • Извршење кривичних санкција
    • Управљање одузетом имовином
    • Цркве и верске заједнице
    • Контакт
    • Архива
  • Вести
  • Јавност рада

    Резултати писменог дела правосудног испита, Први и Други испитни одбор, март 2023.

    Резултати писменог дела правосудног испита, Први и Други испитни одбор, март 2023.
    • Испити
    • Документа
    • Јавне расправе
    • Јавне набавке
    • Буџет
    • Средњорочни план Министарства правде за период од 2023 до 2025
  • Правосуђе

    Статистика о раду судова опште надлежности

    Статистика о раду судова опште надлежности
    • Статистика о раду судова опште надлежности
    • Надзор
    • Статистика
    • Искључи насиље
    • Правосудна мапа Србије
    • Реформа
    • Правосудне професије
    • Статистика у привредним споровима
    • Све о јавним бележницима
    • Све о узбуњивачима
    • Опортунитет
    • Медијација
    • Закон о парничном поступку
    • Трговина људима
    • Судска пракса
    • Портал правосуђа Србије
    • Конференција "Правосуђе и привреда 2019."
    • Евиденција
    • Мрежа судова
  • Регистри

    • Регистар неплаћених новчаних казни и других новчаних износа
    • Државни органи, организације и правна лица које спроводе обуке за посреднике
    • Именик јавних извршитеља
    • Регистар судских вештака
    • Списак јавнобележничких канцеларија
    • Адресар за оверу потписа, преписа и рукописа
    • Регистар посредника
    • Електронска евиденција сталних судских преводилаца и тумача
    • Регистар цркава и верских заједница
    • Регистар пружалаца бесплатне правне помоћи и бесплатне правне подршке
  • Међународна сарадња

    Међународна правна помоћ

    Међународна правна помоћ
    • Европскa комисија за ефикасност правосуђа
    • Међународна правна помоћ у грађанским стварима
    • Међународна правна помоћ у кривичним стварима
    • Поглавље 23
    • Преговори са ЕУ
    • Билатерални споразуми и међународне конвенције
  • Услуге

    Притужба на рад правосудних органа

    Притужба на рад правосудних органа
    • Притужба на рад правосудних органа
    • Захтеви за остваривања права на приступ информацијама од јавног значаја
    • Испити
    • Конкурси
    • Међународна правна помоћ
    • Накнада штете
  • Контакт

    Именик

    Именик
    • Именик
    • Често постављана питања
    • Корисни линкови
  • Conference 2019
  • О нама
  • Вести
  • Јавност рада
  • Правосуђе
  • Информације од јавног значаја
  • Регистри
  • Међународна сарадња
  • Законодавство
  • Услуге
  • Контакт
  • Актуелно
  • О нама
  • Правосуђе
  • Медијација
  • Медијација у области интелектуалне својине
  • Превод извода из анализе "Имплементација Директиве о медијацији"
  • Упутство за унапређење медијације у Републици Србији по Закону о посредовању у решавању спорова
  • Годишњи извештај посредника у решавању спорова за 2019. годину
  • Годишњи извештај посредника у решавању спорова за 2018. годину
  • Правни оквир за медијацију и вансудско решавање спорова у Републици Србији
  • Медијација у финансијском сектору
  • Европски дан правде – промоција медијације
  • Министарство правде наставља да подстиче већу примену медијације у Србији
  • Информације о планираним обукама за посреднике у наредном периоду
  • Унапређење медијације у привредним споровима у Републици Србији

Посредовање у решавању спорова – медијација

Медијација је алтернативни начин решавања спорова, у којем треће независно, неутрално и непристрасно лице, посредник – медијатор, помаже странама у сукобу да дођу до узајамно прихватљивог решења. Медијацији се може приступити пре и у току судског поступка, као и у току поступка по правним лековима или у току извршног поступка.

Специфичност медијације као добровољног, неформалног, изузетно брзог и јефтинијег поступка је у томе да током поступка стране задржавају потпуну контролу и у њему нико уместо њих самих не може донети одлуку о начину решавања њиховог спорног односа, те уколико до споразума дође, закључују га у заједничком интересу. Улога медијатора се управо огледа у томе да исти помаже странама да утврде своје интересе у односу са другом страном и постигну споразум. Споразум може имати снагу извршне исправе, а медијатор и пуномоћници страна могу учестовати у његовој писаној изради.  У поређењу са редовним трошковима судског поступка, у зависности од вредности спора јефтинија је од 35 до 60%. 

Разлике између судског поступка и медијације – посредовања у решавању спорова

 

СУДСКИ ПОСТУПАКМЕДИЈАЦИЈА
1.        формалан поступак1.             мање формалан поступак, флексибилан, у неформалној, пријатној атмосфери
2.        за туженог принудан поступак2.             добровољан поступак
3.        по правилу јаван поступак3.             приватан и поверљив поступак (по правилу искључена јавност)
4.        изводе се докази4.             преговара се
5.        фокусира се на тачке у вези са којима се странке не слажу5.             фокусира се на тачке у вези са којима се странке слажу
6.        утврђује се право6.             утврђују се интереси и тражи се најбоље решење
7.        судија управља поступком7.             стране управљају поступком, у договору са медијатором
8.        судија доноси одлуку8.             стране доносе одлуку
9.        доноси се пресуда9.             закључује се споразум
10.    дуготрајан (непредвидиво)10.         брз и хитан поступак
11.    (непредвидиво) скуп поступак11.         јефтин поступак
12.    Неизвесност12.         стране одлучују и прецизирају споразум
13.    Једна или обе стране могу остати незадовољне13.         Решење је обострано прихватљиво
14.    Личне вредности, култура, обичаји и традиција се занемарују а утврђује се право14.         Поштују се личне вредности, култура, обичаји и традиција
15.    Међусобни односи се обично погоршавају15.         Односи постају бољи или остају исти
16.    Жалба по правилу одлаже извршење16.         Споразум може одмах имати својство извршне исправе, као правоснажна судска одлука
17.    Парнични поступак је по правилу праћен и поступком принудног извршења, тј. додатним одлагањем и трошковима суда и извршитеља17.         Након постизања споразума, стране по правилу добровољно изврше споразум
18.    Може да буде вођен од стране другог, овлашћеног, лица18.         Непосредан – лично присуство је обавезно
Информације о условима за издавање дозвола за спровођење програма обуке за посреднике Величина: 0.02 MB
Преузимање
  • Влада Републике Србије

    Посетите сајт
  • Врховни касациони суд

    Посетите сајт
  • Републичко јавно тужилаштво

    Посетите сајт
  • Уставни суд

    Посетите сајт
  • Адвокатска комора Србије

    Посетите сајт
  • Државно веће тужилаца

    Посетите сајт
  • Портал судова

    Посетите сајт
  • Државно правобранилаштво

    Посетите сајт
  • Комора јавних извршитеља

    Посетите сајт
  • Портал „Пиштаљка“

    Посетите сајт
  • Искључи насиље

    Посетите сајт
  • Народнa Скупштинa Републике Србије

    Посетите сајт
  • Комисија за спровођење Националне стратегије реформе правосуђа

    Посетите сајт
  • Високи савет судства

    Посетите сајт
  • Комисија за тајне гробнице

    Посетите сајт
  • Јавни бележници

    Посетите сајт
  • Правосудна академија

    Посетите сајт
  • О нама
  • Вести
  • Јавност рада
  • Правосуђе
  • Регистри
  • Међународна сарадња
  • Услуге
  • Контакт
  • Сва права задржана
  • 2018